צרו קשר

    הריני לאשר קבלת דיוור, עדכונים על השקעות פוטנציאליות ופרסומי מחלקת המחקר של פרופימקס










    או התקשרו:
    09-7774440

    לא פוחדים מ-AirBnB: ענף המלונאות ממשיך לצמוח והמשקיעים מרוויחים

    17.3.19

    האתר הפופולרי להשכרת בתים וחדרים יצר תחרות חזקה לבתי המלון – והם מוצאים דרכים חדשניות להסתגל אליה, ואפילו לשגשג

    אם פעם היה ברור לכולם כי כאשר מטיילים בחו"ל, שוכרים חדר במלון, אכסניה או לכל היותר פנסיון ביתי המציע לינה וארוחת בוקר – הרי שבשנים האחרונות האתר AirBnB שינה את התמונה. תיירים רבים מעדיפים לשכור דירה מאובזרת במטבח ובשאר פינוקים, ולחיות "כמו מקומיים" – במחירים שלעתים נמוכים בהרבה מאלה של בתי מלון, ובתנאים המתאימים במיוחד למשפחות. כשהפופולריות של AirBnB עולה משנה לשנה – האם לבתי המלון יש סיבה לדאגה?

    אסף רוזנהיים, מנהל השקעות בפרופימקס המתמחה בהשקעות נדל"ן בחו"ל, השקעות אלטרנטיביות ואנרגיה מתחדשת, ומשרתת משקיעים המוגדרים "כשירים", סבור שהתשובה שלילית. "הציבור אמנם אוהב את AirBnB, אבל בלא מעט מקומות, היא פוגעת במרקם העירוני, כשהיא מוציאה משוק השכירות דירות רבות ומביאה לעליית מחירים", הוא אומר. "התופעה הזו גרמה לרגולטורים בעולם להטיל מגבלות על ההשכרה באמצעות AirBnB. סיבה נוספת היא שאת בתי המלון אפשר למסות בקלות – בעוד שקשה מאוד לגבות את המיסים הדרושים ממי שמשכיר דירות דרך האינטרנט.

    "בנוסף, עם השנים הצטברו גם לא מעט תלונות על בעיות מובנות בשירות של AirBnB. לא מדובר רק בדירות שלא תואמות את התיאור שלהן באתר ומסבות מפח נפש לתיירים, אלא גם דברים חמורים יותר, כמו מקרים של תקיפה, צילום במצלמה נסתרת, חטיפה ואפילו רצח, שקרו לתיירים בדירות כאלה – ומתרבים ככל שהשימוש בשירותי AirBnB  גדל. הסיכונים הללו דוחפים לא מעט תיירים בחזרה לבתי המלון, שם הם מרגישים תחושת ביטחון גדולה הרבה יותר".

    אסף רוזנהיים, מנהל השקעות בפרופימקס

    אסף רוזנהיים, מנהל השקעות בפרופימקס

    רגליים יציבות

    ואכן, ענף המלונאות עומד על רגליים יציבות במיוחד, עם תפוסה כללית ממוצעת של 66% – הגבוהה ביותר שנרשמה אי פעם, כאשר לפי הערכות, התפוסה רק תמשיך לעלות. על פי סקר של חברת PwC, הביקוש לחדרי מלון צפוי לגדול ב-2.4%, אך ההיצע של חדרי המלון יעלה ב-2% – כך שהמחירים לא רק ישמרו על יציבות, אלא אולי גם יעלו. בשוק האמריקאי, על פי הערכות, המחירים ב-2019 יהיו דומים לאלה שנרשמו ב-2018.

    השיפור בתפוסה והשמירה על יציבות המחירים תעזור לבתי המלון להתמודד עם העלויות הגדלות של ניהולם – אבל יש צורך בשינויים נוספים כדי להתמודד עם האתגריים העתידיים של הענף.

    לדברי רוזנהיים, "גם הרשתות העולמיות הגדולות מבינות שהענף משתנה במהירות, בין היתר בשל גורמים חיצוניים כמו AirBnB, ומתחילות להתאים את עצמן למצב החדש. כך למשל, קמה חברה בשם סלינה, שהיא לא רשת של בתי מלון בפני עצמה, אלא אוספת מידע על חדרי מלון פנויים, ומציעה לקהילת המשתמשים שלה לשכור את החדרים הללו במחיר מוזל – ולקבל גם שירותי משרד, באותו מחיר".

    בנוסף, רותמים המלונאים לטובתם פיתוחים טכנולוגיים מתקדמים, כמו טכנולוגיית הבלוקצ'יין – המאפשרת לקונים ומוכרים לבצע עסקאות באופן ישיר, בלי צורך בשירותי תיווך – ובלי לשלם עמלות תיווך, כמובן. החברות המתקדמות בתחום מאפשרות ללקוחות ליצור קשר ישירות עם בתי המלון ולשכור את החדר המתאים להם, וגם לצבור נקודות וקרדיט בתוכניות שונות של רשתות בתי המלון, ולהשתמש בהם.

    השימושים בטכנולוגיית הבלוקצ'יין בתעשיית המלונאות נמצאים בתחילת דרכם, וככל הנראה ימשיכו להתרחב. עם זאת, הדבר יצריך עוד מאמצי פיתוח נרחבים מצד החברות העוסקות בתחום, שיידרשו גם להוכיח לרשתות בתי המלון את חשיבות הטכנולוגיה. בשורה התחתונה, זהו העתיד של התעשייה ובמוקדם או מאוחר, כולם יצטרכו להתאים את עצמם לרוח השינוי כדי לשגשג – או שיישארו מאחור.